El programa Innobus es consolida en el seu desè aniversari
La Gala Final de l’Innobus 2025, el programa que connecta el talent emergent amb el teixit productiu, ha tancat una edició molt especial amb motiu del seu desè aniversari. El jurat, en reconeixement a la qualitat i viabilitat de les propostes presentades, ha decidit atorgar un Premi Innobus ex aequo a dos dels equips participants. Natàlia Mir, directora general d’Innobaix, ha posat en valor la trajectòria del projecte, destacant les més de 100 organitzacions que s’hi han sumat al llarg d’aquesta dècada.
Alba Fernández Sanromà, Marc Feced Ferré i Sofía Abella Musa han estat guanyadors amb la resposta al repte plantejat per Aigües de Barcelona, centrat a impulsar la transició de la factura en paper a la digital. L’equip ha abordat el projecte identificant les accions prèvies ja provades i el resultat és un conjunt de mesures que són viables tant tècnicament com econòmicament: “El nostre objectiu era sensibilitzar sobre la sostenibilitat, activar l’alta digital fent-la fàcil, i acompanyar el client, tot introduint millores efectives en els canals ja existents”. Entre les propostes hi ha la inclusió de codis QR a les oficines d’atenció al públic o la introducció de missatges informatius durant les trucades telefòniques. Totes aquestes accions s’integren sota el paraigua d’una campanya de xarxes socials amb una perspectiva “humana i propera”.
L’equip d’Haitam Sabri, Radu Trăscău i Ricard Carbonell també ha guanyat el Premi Innobus amb la resposta al repte de Molins, que demanava integrar-se de forma activa i sostenible en la societat del futur. L’equip proposa convertir “la investigació en conversa”, a través d’una intel·ligència artificial enfocada a captar talent i dissenyada específicament per crear contingut per a joves d’entre 18 i 25 anys. Segons ens expliquen: “els joves tenen molt en compte on treballar i quins valors tenen les empreses”. L’objectiu és rebatre la mala imatge que tenen del sector de la construcció i fer visible la tasca de sostenibilitat i innovació que realitza Molins.
El jurat encarregat de la difícil tasca de seleccionar els guanyadors estava format per Beatrice Deghilage, directora del Centre d’Empreses Procornellà, Miguel Ángel Fernández Ros, digital innovation manager de Telefónica, Alejandro Ribó, director general de Netmentora Catalunya i Virginia Santolaria, responsable de Recursos Humans d’AEBALL. Alejandro Ribó admet que la decisió va ser molt complicada perquè “hi havia projectes molt bons, depenent del tipus de repte”. El jurat va valorar diversos aspectes, incloent-hi la presentació, la viabilitat del projecte i el grau d’innovació. Ribó destaca la complexitat en el cas del projecte de Molins, ja que era “súper innovador” i l’equip estava molt preparat, però el dubte era la viabilitat d’execució. El projecte d’Aigües de Barcelona va ser considerat “el projecte més complet” per la seva concreció i una presentació “molt ben feta”.

Els tres grans reptes de l’edició 2025
Els set equips participants han hagut de respondre a tres reptes d’innovació oberta plantejats per empreses i institucions del territori.
L’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat demanava propostes per transformar l’espai de 150.000 m² que s’alliberarà amb el soterrament de les vies del tren. L’objectiu era crear un nou ecodistricte que fos un espai segur, sostenible i saludable, aprofitant la transformació, la tecnologia i el talent per promoure l’eficiència energètica i la vida activa. Molins buscava idees per evolucionar i posicionar-se com a referent en sostenibilitat, impacte social i atracció del talent. El repte d’Aigües de Barcelona se centrava a trobar una solució que incentivés la digitalització de la factura, ja que actualment només ho fa un 35% dels clients.
A banda de les propostes guanyadores, algunes solucions proposaven un xatbot multilingüe per simplificar les gestions amb Aigües de Barcelona o un voluntariat social i mediambiental per a treballadors de Molins. Per a l’Ajuntament de Sant Feliu, es van presentar dues visions diverses per a l’ecodistricte. D’una banda, la transformació dels espais en desús en centres de vida sostenible, amb un gran potencial de revalorització immobiliària i creació d’ocupació. De l’altra, una opció centrada en crear una infraestructura social que incloïa activitats com ioga, jocs de taula o clubs de lectura.
Els set equips van demostrar el seu compromís i rigor en la fase d’acceleració d’idees, que es va dur a terme amb el suport del Centre d’Empreses ProCornellà.
El bus de la innovació: un motor de coneixement
L’Innobus 2025 ha tornat a ser un pont entre el talent emergent i el teixit empresarial. En la jornada de clausura, Elisabet Tejero Gil, directora de Polítiques Socials i Igualtat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i el president d’Innobaix, Lluís Bahamonde, president d’Innobaix, van lliurar els diplomes de participació als joves que han completat el programa. Bahamonde ha subratllat la importància d’aquesta connexió i destaca l’actitud i les ganes que han demostrat els participants durant aquesta edició: “Crec que tenim un jovent molt valuós i l’hem de potenciar”.
La desena edició de l’Innobus ha comptat amb la generositat de moltes persones i organitzacions.
Dalt del bus han inspirat els joves Javier González, Raimon Martínez, Alejandro Ribó, Núria Salan, Raúl Sánchez, Agata Gelabertó, Esteve Blanch, Lorena Molina i Rubén Bagüés. També van rebre bons consells per part de Cristina Masachs, Anna Busquets i Beatrice Deghilage, directora del Centre d’Empreses Procornellà.
A més, el bus ha recorregut el territori tot fent parades a Organic Africa Chocolate, el Centre de Control de Transports Metropolitans de Barcelona, Lluch Essences, Telefónica, l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), el Centre de Mètodes Numèrics en Enginyeria (CIMNE), l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC), el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), Molins, Kao Corporation, l’Hospital de Bellvitge, l’Ajuntament de Sant Feliu, el Museu de les Aigües, d’Aigües de Barcelona, Simon, La Fàbrica del Sol, amb el Grup TERSA, l’espai cooperatiu Bloc4BCN i el Servei Meteorològic de Catalunya.
El programa Innobus es desenvolupa en cocreació amb l’Agència de Desenvolupament Econòmic de l’Àrea Metropolitana de Barcelona i amb el suport de la Diputació de Barcelona.









