5 coses que has de saber per emprendre amb èxit

Ser emprenedor té molts avantatges, com fixar l’horari de treball que més et convé, treballar fent allò que t’agrada i, sobretot, ser el teu propi cap

Què és tenir èxit? Pel Centre d’Empreses, tenir èxit és assolir els objectius marcats per l’emprenedor al posar en marxa un negoci, siguin petits o ambiciosos. Els objectius hauran d’estar adaptats a la visió i capacitats de l’equip promotor, al tipus de negoci, a les capacitats d’inversió, a la situació socioeconòmica del moment, etc. Per tant, per nosaltres, “tenir èxit” en l’àmbit empresarial és cobrir les expectatives que l’emprenedor tenia en el moment d’emprendre

Si estàs pensant en emprendre, hi ha moltes coses que has de tenir en compte perquè la teva idea inicial es converteixi en un negoci d’èxit

Emprendre és un procés que requereix una acurada planificació perquè no només cal una bona idea, també cal aterrar-la amb criteris de viabilitat que minimitzin el risc i augmentin les possibilitats d’èxit.

És per això que des del Centre d’Empreses et volem donar 5 claus importants per emprendre amb èxit, que hem recopilat en els nostres quasi 30 anys d’experiència treballant al costat d’emprenedors i empresaris. Continua llegint!  

1- Tens capacitats de lideratge?

Abans de començar a desenvolupar el teu negoci, has d’entendre com ets personalment i si tens capacitats de lideratge. Ser un bon líder implica tenir grans capacitats comunicatives i ser un bon venedor. Si emprens, seràs el principal abanderat de la teva empresa i hauràs de defensar-la davant el teu equip, els clients, els socis, etc. 

Podem dir que saber vendre i comunicar la teva idea són capacitats imprescindibles en una persona emprenedora. Si tu no comuniques què és i què fa la teva empresa, qui ho farà? 

Altres capacitats importants per una persona que vol emprendre és saber adaptar-se als canvis, ser creativa, optimista, saber treballar en equip…, en definitiva: Liderar.

→ És probable que hagis de participar en esdeveniments i/o parlar davant dels mitjans de comunicació. No ho vegis com un impediment, sinó com una oportunitat per donar a conèixer la teva empresa! 

Un bon líder té una visió clara dels objectius de l’empresa, de les expectatives de negoci, i incorpora de manera contínua elements d’innovació i digitalització. A més, s’encarrega de delegar feina en els seus treballadors o col·laboradors i manté reunions periòdiques amb aquests per tal de posar en comú els objectius de l’empresa. 

Aquestes qualitats personals estan íntimament relacionades amb ser un bon líder i, en conseqüència, un bon empresari. 

 

2 – Una bona idea de negoci per emprendre

La teva idea de negoci és la base del teu projecte de futur empresarial i, abans d’imaginar quants diners guanyaràs, has de pensar bé si és un projecte que et farà feliç, que realment t’agrada: És la teva passió? Si la resposta és sí, endavant! Aquest és el primer pas cap a l’emprenedoria.

Has de tenir clar que les idees en si mateixes, encara que siguin molt bones, no serveixen de res si l’execució de les mateixes no està ben feta. Comparteix-la amb gent de confiança, qüestiona’t, demana opinions, informa’t, etc. 

Rumia si la teva idea de negoci compleix els requisits següents: 

  • És una idea amb projecció de futur? Has d’analitzar si la teva idea depèn d’una moda, si tindrà una vida curta. Per exemple, fins a quin punt és segur invertir i emprendre en un negoci de mascaretes personalitzades?
  • Cobreix una necessitat existent en el mercat? No pensis tant en el producte o servei, sinó en les necessitats que té el teu públic objectiu i que la teva competència no està cobrint. 
  • La teva idea, aporta valor al mercat? La teva idea ha de ser nova i innovadora i si no ho és cal que tingui un valor afegit sobre allò que ja s’està oferint o venent.

 

3- Conèixer el mercat on emprendràs

Després de conèixer-te a tu mateix i de tenir una idea de negoci clara i amb projecció de futur, has d’analitzar el mercat on emprendràs. Per saber quina és la situació del sector i del mercat en el moment d’emprendre identifica on es troben les majors possibilitats de negoci i d’èxit. Una forma ràpida de fer una valoració inicial del mercat és fent un DAFO, un estudi senzill que podràs fer tu mateix fent clic aquí. Aquest estudi és una manera fàcil de tenir una primera aproximació del sector i de conèixer els teus competidors, els teus recursos, la situació del sector on operaràs, la realitat política del moment, etc.

Aquest senzill estudi et permetrà fer una primera aproximació per minimitzar riscos, preveure perills potencials i identificar oportunitats de negoci. 

Identificades les debilitats, amenaces, fortaleses i oportunitats de la teva idea de negoci, tindràs que realitzar un Pla de Negoci o Business Plan en el que posaràs sobre la taula els teus objectius SMART (Específics, Mesurables, Assolibles, Realistes i definits en el Temps) !, les inversions econòmiques que hauràs de fer, les despeses necessàries, etc. Un cop tinguis els objectius de l’empresa ben definits, serà més fàcil calcular tots els recursos necessaris per portar a terme l’activitat del negoci.  

Si vols emprendre o ja ets empresari, no et pots perdre la conferència que Carlos Jordana fa any rere any al Centre d’Empreses. La seva formació es titula EMPRENDRE AMB ÈXIT I ORIENTATS AL MERCAT i es realitzarà a través de la plataforma Zoom els dies 16 i 18 de març de 16:00 a 18:30h, et pots inscriure aquí. Jordana, a més de ser fundador i soci director de MERK2, és director del programa de Direcció Comercial i Direcció de Vendes a ESADE. 

4 – Necessitaràs ajuda externa 

A més de ser un bon líder i de tenir una idea innovadora i trencadora pel  mercat, has de tenir molt present que necessitaràs ajuda externa a l’hora d’emprendre. 

  • Finançament

Per començar, hauràs d’identificar les necessitats financeres a curt i mitjà termini i analitzar les vies de finançament, tant pròpies com externes. En definitiva, has d’estudiar i conèixer les opcions més adequades per finançar la teva empresa. 

Per començar el teu projecte, t’aconsellem que comptis amb fons propis suficients perquè el passiu representi un endeutament màxim del 60%. És una dada que no tots els emprenedors tenen en compte i que pot comportar la fi del negoci. 

A l’inici, també és de gran importància revertir en l’empresa fins que es trobi capitalitzada i els fons propis demostrin solvència

A més, és molt important que comptis amb provisions per a situacions incertes com: una crisi econòmica nacional o mundial, una crisi en el sector, una crisi d’imatge corporativa, etc. 

  • Serveis externs

Subcontractar serveis a empreses externes és, sense dubtes, la millor opció pels emprenedors que estan començant o per aquelles empreses petites que no poden tenir un professional en el seu equip per a cada àrea d’especialització. És una manera de transferir l’execució i la responsabilitat de les tasques a una empresa especialitzada.

Segons el tipus de negoci, el sector en el qual operis o els tipus de productes i/o serveis que ofereixis, hauràs de subcontractar serveis a empreses externes. És molt important tenir clar que subcontractar serveis té un cost inicial al qual hauràs de fer front i que ho has de tenir en compte al teu Business Plan

Per exemple, una empresa que ofereix serveis de creació de pàgines web, haurà de subcontractar els serveis de: comptabilitat amb una gestoria que garanteixi el compliment legal de la normativa vigent, especialistes en màrqueting i vendes, software, programes informàtics i assegurances, entre d’altres.

5- La importància del Networking i de saber crear una bona xarxa de contactes

Has de tenir sempre present que si no expliques què és la teva empresa, què fa i que soluciona, és com si no existissis! Pots tenir la millor idea del món, haver executat un pla de màrqueting i de viabilitat fantàstic, i conèixer el teu mercat a la perfecció… Però si no et veuen mai sabran qui ets.

El Networking, per exemple, permet ampliar la teva xarxa de contactes o de possibles col·laboradors, socis i/o inversors. Comptar amb el suport d’altres professionals, tant si són del teu sector com si no, t’ajudarà a augmentar les teves oportunitats d’aconseguir aliances importants per posicionar-te al mercat. I és per aquest motiu que és necessari que treballis contínuament la xarxa de contactes i aprofitis les sinergies amb altres empreses per portar a terme col·laboracions i arribar a una major quota de mercat! 

 

 

Resumint, no només cal tenir una bona idea, sinó que cal fer un bon treball previ d’autoconeixement, d’estudi i de planificació abans de decidir-te a emprendre.  Per fer-ho correctament et recomanem comptar amb assessorament especialitzat. Al Centre d’Empreses PROCORNELLÀ tenim un equip format per tècnics professionals que t’assessoraran, faran amb tu un Pla de viabilitat totalment gratuït i et recomanaran formacions mensuals gratuïtes. També disposem del Punt d’Atenció a l’Emprenedor, on podràs constituir la teva empresa de forma gratuïta.

Recorda que pots posar-te en contacte amb nosaltres aquí i t’ajudarem en tot el que necessitis.

Compartir