Què és VeriFactu? 
Són els nous requisits que han de complir els Sistemes d’Informàtics de Facturació (SIF) per a evitar que s’alterin els registres de facturació, amb l’objectiu d’evitar el frau i complir amb el reglament de facturació vigent des de l’any 2012.
Què es considera un SIF ?
– Els softwares de facturació
– TPV i caixes registradores que emeten factures simplificades (tiquets)
– Balances que generin factures simplificades (tiquets)
Requisits “Verifactu” d’un SIF:
1. Generar Registres de facturació en un format segur i normalitzat
2. Incloure un codi QR en factura i tiquet (factura simplificada)
3. Permetre la remissió a l’Agència Tributària dels registres de facturació, mantenint-los inalterats.
Per a garantir el compliment de requisits Verifactu en un SIF, aquest ha de venir acompanyat de la corresponent certificació del desenvolupador o venedor del programari.
Aquests SIF poden utilitzar-se en 2 modalitats (l’elecció és optativa per a l’empresari):
1. Modalitat VERI**FACTU: Remitent de manera automàtica els registres de facturació generats a la AEAT permetent que els clients puguin verificar la factura a través del codi QR. Per a triar aquesta modalitat el SIF haurà de tenir connexió a Internet.
2. Modalitat No VERI**FACTU: Sense reemissió automàtica dels registres de facturació, però que ha de conservar els registres de facturació generats pel SIF. En aquesta modalitat el SIF no precisa de connexió a Internet, però sí un sistema d’arxiu local i digital robust per a emmagatzemar les dades. (per a possibles requeriments o inspeccions)
A qui aplica?
A tots els empresaris:
1. Obligats a emetre factura completa o tiquet ( factura simplificada) per hisenda o per consum i
2. que ho fan mitjançant un SIF.
Excepcions:
L’única exempció teòrica seria per a un negoci que no utilitza cap SIF per a facturar i emet totes les seves factures o tiquets en Word o EXCEL (una cosa improbable en un comerç) o a mà en paper preimprès (una pràctica gairebé inexistent avui dia).
Entrada en vigor de la llei:
1. Per a S.L. és el 1/1/2026
2. Per a Autònoms el 1/7/2026
Normativa:
– Reial decret 1007/2023
– Ordre HAC 1177/2024
A tenir en compte:
- No confondre requisits VERIFACTU amb modalitat VERIFACTU: Explicat més Amunt.
- No confondre modalitat VERIFACTU amb factura electrònica: La factura electrònica és un sistema de facturació per a B2B, en el qual la factura s’emet i es rep en format electrònic estructurat complint els requisits de la normativa FACE. Incorpora mecanismes de seguretat com la signatura digital i validació de la AEAT. Encara no està aprovada l’obligatorietat de la seva implantació. ( Possiblement en 2027).
- No confondre factura digital amb factura electrònica . La factura digital és simplement una factura que ha estat creada i emmagatzemada en un format digital. (Pdf, Excel, Word) però sense format estructurat ni mecanismes de seguretat ni validació.
- Els petits autònoms professionals que fan una o dues factures al mes poden continuar facturant en WORD o EXCEL, sempre que aquest EXCEL no contingui Macros ni s’utilitzi per a vincular amb altres EXCEL per a generar dades.
- Existeix un SIF gratuït ( programari en el núvol de la AEAT) per a facturar en modalitat VERI**FACTU que pot servir per a petits autònoms professionals amb poc volum d’operacions ( 2/3 factures al mes) que apostin per complir requisits Verifactu sense cost.
- Aquest SIF NO és d’utilitat per al dia a dia els comerciants ja que només emet factures completes ( no emet factures simplificades com els tiquets).
- Una Balança NO és un SIF si s’utilitza únicament per a pesar i calcular el preu sense emetre una factura simplificada o un tiquet de compra.
- Els SIF adquirits posteriorment al 29/7/2025 han de complir obligatòriament amb els requisits VERIFACTU



