Com pots saber si la teva empresa i/o el teu projecte és viable?

Tothom parla de la importància de conèixer la viabilitat d’una empresa en funcionament o d’un projecte empresarial, però no tothom sap com avaluar d’una manera objectiva si una empresa o un projecte és viable o no.

En termes estrictament econòmics i financers podríem dir que una empresa o projecte és viable si compleix els següents 3 requisits (s’han de complir alhora):

  1. Que la inversió que hagis de fer NO sigui mai superior al finançament de què disposes. Des del Centre d’Empreses aconsellem que l’endeutament extern no superi mai el 60% del total de la inversió i que totes les inversions es financin amb finançament a llarg termini. Abans de començar qualsevol inversió o negoci és fonamental conèixer l’import d’aquesta inversió i de les despeses inicials per calcular el finançament que necessitaràs. És un aspecte que es pot preveure en el pla d’inversió i finançament o balanç provisional de la teva empresa.
  2. Que els ingressos siguin MAJORS que les despeses (o iguals, si l’empresa no té ànim de lucre). Has de conèixer el teu punt d’equilibri (la xifra de vendes en que la teva empresa ni perd ni guanya, és a dir, cobreix totes les despeses), per tant, abans de començar a planificar els pressupostos de l’any següent és fonamental saber quant has de vendre per cobrir tant les despeses fixes com les variables. És un aspecte que es pot preveure en el compte de resultats provisional de la teva empresa.
  3. Que els cobraments siguin més alts que els pagaments (o iguals, si l’empresa no té ànim de lucre). Recorda que, un ingrés no és un cobrament ni una despesa és un pagament. És un aspecte fonamental que es pot preveure en el pla de tresoreria provisional de la teva empresa.

Hem fet una definició de viabilitat des del punt de vista purament econòmic i financer. No oblidem que hi ha altres tipus de viabilitats que hem de tenir en compte:

  1. Viabilitat comercial: que existeixi una clara orientació a client, suficient demanda disposada a pagar pel teu producte/servei i un posicionament clar respecte a la teva competència.
  2. Viabilitat legal: que existeixi un marc legal que doni cobertura a la meva empresa o idea (a vegades les normatives no s’adapten a temps a les idees de negoci innovadores i disruptives).
  3. Viabilitat tècnica: que sigui possible tècnicament la producció o prestació del servei. Els proveïdors et volen vendre? Existeix tecnologia per produir els productes o serveis que vols vendre? Tens capacitat productiva per assolir els teus objectius de venda?
  4. Viabilitat dels Recursos Humans: tenim el personal adequat? Tenim una organització adequada al negoci? Tenim un líder? Potser aquesta és la viabilitat MÉS important de totes. És fonamental que existeixin les persones adequades (en capacitats i actituds) a totes les àrees de l’empresa i en especial un líder que:

 Planifiqui i tingui una visió clara dels objectius de l’empresa (a curt, mitjà i llarg termini), visió a la qual incorpori contínuament elements d’innovació, de digitalització i de retenció del talent.

 Executi personalment o delegui a través de treballadors o col·laboradors que ho facin amb garanties i amb la mateixa visió estratègica i objectius de l’empresa.

 Controli el que realitzen els seus treballadors o col.laboradors establint objectius, indicadors de control i seguiments de resultats qualitatius i quantitatius. No oblidem que el que no es pot mesurar, no es pot controlar.

 

Si vols saber més d’aquesta o altres qüestions relacionades, vine al seminari sobre el Pla de viabilitat que realitzarem ONLINE el proper 13 i 20 d’abril a les 16h. Inscriu-te aquí.

Compartir